• 1

-og det lidt for stressende arbejdsliv...

Nu hvor en dejlig afslappende ferie er fortid og du vender tilbage på jobbet, skal du så bare helt blindt hoppe ned i suppen, stressfri opstart efter ferienligesom du forlod den for 3 uger siden og skal feriens ro og nydelse, måske stunder af velvære og lykke som du har mærket, bare være ”minder fra ferien” som pakkes væk med badetøjet? Hvad nu hvis den ro du har opnået i ferien, ikke behøver at forsvinde igen allerede en uge inde i første arbejdsuge, men faktisk kunne være en måde at være dig på, også når du er på arbejde?

Når du starter på arbejde igen efter ferien, tager du så dig selv i at stoppe op og tænke ”har jeg virkelig udsat mig selv for det her”? Tempoet på jobbet bliver virkelig tydelig, når du har haft fri og er kommet helt ned i gear, ikke?

Tilbage på jobbet er tempoet højt, der er mange beslutninger der skal tages hver dag, mennesker der hiver i dig og opgaver, der skal klares. Hvis du skal være langtidsholdbar i jobbet -i livet, hvad må så ændres? Det kan være du er i det forkerte job, det kan der jo gøres noget ved – men det kan også være at det er din indstilling til arbejdet, opgaverne og kollegerne, der kunne justeres ved, som et par briller du kunne tage af, så du ikke mere fokuserer på bunkerne af opgaverne, det du ikke når og alt det negative, men som får drejet fokus til en positiv vinkel på dit job, dit liv og hverdag og som vil give dig mulighed for at sænke skuldrene, fokusere på én opgave ad gangen, være til stede med dine opgaver og se konstruktivt på samarbejdet med dine kolleger.

Det handler alt sammen om fokus, men nogle gange, så er fokus blevet drejet hen på det, som er tungt, træls og alt det, som man ikke kan nå. Det er en skam, for opgaverne er de samme, uanset hvilket fokus man har.

Det er nu det er tid at stoppe op og reflektere over, om der er nogle af de gode vaner fra ferien -eller rettere, din måde at være på og være sammen med andre på, som kan trækkes med ind i hverdagen, så det ikke kun er i ferien det er godt at være dig. Måske skal du tage mere lethed med ind i hverdagen, måske den gode følelse af at prioritere dig selv og sige fra overfor opgaver, som du ikke kan nå. Sørge for at få lagt pauser ind i din dag, så du nå at mærke dig selv.

Men måske er det ikke lige så nemt? Lad mig forklare hvorfor det kan være svært ”bare at ændre på”.

Vi er på en måde kodet i vores mønstre, så de kører nærmest per automatik og udsættes vi for pres/stressede situationer, så vil vi reagere efter vores ”kodning”. Den kan være skabt meget tidligt, endda være kopieret af andre vi har set, bruge disse mønstre -derfor er det sundt at stoppe op og gøre noget andet, men det kan være svært ”bare at gøre” for kodningerne ligger så dybt, at deres oprindelse skal opdages og forstås, for at kunne slippe. Din kodning kan være at du ”bider tænderne sammen”, bliver vred, eller bruger kontrol, når du bliver presset. Det kan også være du bliver stille udadtil, mens hovedet har tankemylder? Uanset, så er din krop på overarbejde og grundlaget for stress og mistrivsel kan være under opsejling, hvis du udsætter dig for dette over længere tid.

Bagved kodningen af reaktionsmønsteret ligger en gammel følelse og oplevelse som engang var rigtig ubehagelig at stå i og derfor griber du helt ubevidst til kodningen, når en lignende følelse opstår. Det kan være følelsen af ikke at have styr på tingene, at føle dig ikke dygtig nok, ikke hurtig nok, eller noget helt andet. Underbevidstheden har altså en rigtig god grund til at bruge kodningen, men det er ikke sikkert, at den er nutidig og sand i den situation, du står i lige nu. Feks. Hvis chefen beder dig om at tage en ekstra opgave og du mærker kodningen der bider tænderne sammen og straks vil sige ”Ja, den klarer jeg”, men du kan mærke at det er der slet ikke tid til lige nu, så kig engang på den bagvedliggende ubehagelige følelse, der ville opstå i dig, hvis du sagde ”nej, det kan jeg ikke” -hvad kommer der så af tanker om dig selv -og hvilke gamle oplevelser har de med at gøre?

Heri ligger nøglen til at få låst op for de gamle historier og slippe de gamle kodninger, så du kan være stressfri, også når du er på arbejde.

Jeg ønsker dig en stressfri opstart efter ferien.

Christence